09 July 2011

bagaimana nak bahagia..



bahagia .as a normal human being..bahagia tu dah jadi misi utama yang ada dalam kepala sejak kecik lagi.
tapi,time kecik kecik dulu bahagia tu di ungkap di sebalik kata kata yg lebih kebudak budakkan lah .contoh,"dah besar nanti aku nak kawin ngan lalaki macam shah rukh khan.sebab nanti aku nak anak-anak  aku semua idong mancung,pipi tersorong-sorong..
membebel memang leceh..-.-' 


ni bukanlah tips nak bahagia .ni sekadar pandangan aku lah kan.aku ni tak lah happy go laki sangat.tapi aku buat semua ni lah nak bagi diri sendiri hepi.




POSITIF 

Hang kena pikir positif.jangan duk pkir negatif sangat.tak ke mana pon negatif tu.Kalau time belajar,tengok add math,biology,java,calculus punya buku punya tebai kemain.leh buat sempadan perang nu.baru tgk buku tebal,hang dah pikir,aku nak drop la subject neh.daripada aku baca buku neh,baik aku jual karipap depan warung pakhassan.sehari dapat jugak doplohnam sen.di samping itu dapat  jugak cuci mata aku, tengok adik-adik manis balik sekolah  .2 in 1 gtu.kan.

2 in 1 pala henget ang.dah dapat peluang blaja jangan la sia siakan.apa kata ang pikir positif sket.sebabkan buku tebai tu,ang trus give up.jangan wat cenggitu.belum cuba belum tau.

satu lagi,time becinta.ni aku sendiri mengalaminya dan sukar benor nak elak.bercinta jarak jauh ni memang susa la der.memang kene slalu pikir positif.wajib.daj jauh mesti pkir macam-macam lah.laki aku tu tak balas mesej aku,mesti ngah mesej pompuan lain neh.pastu mula la bad mood.bile laki tu mesej,balas sekontot je.biar kau tau,aku bad mood.padahal,laki tu baru je balik  beli hadiah harijadi.sian die.
papepon,kne cuba pkir positif.bak kata orang, 

“Once you replace negative thoughts with positive ones, you'll start having positive results.”





TONTON TV
sekarang ni belambak cerita best kat tv.Kalau jiwa tengah kacau ,aku sarankan  tengok lah cite maharanilawak ke,bang bang boom,tanyalah ustazah,manis kurma,upin ipin.macam-macam la dah ada skang neh.sedikit sebanyok membantu jiwa kacau anda tuh.cewah,tadi hang.skarang anda pulak.keling tol.aku suka lah tangok cita kat 8tv.tak tau la nape.aku suka.tetiba.
kadang-kadang tv ad siarkan cerita cerita yang mengandungi mesej-mesej yang baguih.kalau aku sedih sebab aku tak dapat makan tomyam hari ni,ade lagi manusia yang lebih malang dri aku.bukan stakat tomyam, seketul nasi pon diorang tak dapat jamah.dalam sedih-sedih kita.ada lagi yang sedih kat luar sana tu.ble tgk tv,kite dapat menerjah dunia luar yang tak mampu kita terjah sendiri.kan? jangan nak perasan malang sangat,semalang malang kita,ade lagi orang lagi malang tau.






DENGAR LAGU

kalau aku sedih,aku suka dengar lagu dan zikir.lagu yang berunsurkan motivasi.lagu maher zain la yang aku selalu denga.Always be there n insya`allah.ble dengar,rase tenang.ha,lagi satu.lagu Spider-jangan kau berputus asa.lagu neh banyak bagi smangat kat aku.

“Music produces a kind of pleasure which human nature cannot do without”

 Confucius quotes (China's most famous teacher, philosopher, and political theorist, 551-479 BC)





PEMAAF dan MINTA MAAF

As human lah kan,making mistakes ni adalah sebahagian daripada hidup kita.so,bila dah wat salah.cepat cepat mintak maaf.aku ni ego jugak orangnye.kadang-kadang aku susa nak minta maap.haish.tapi,aku dah sedar.aku tak mo dah ego ego sangat.ego sikit je.hehe. tak best sungguh rasenye bile ade konflik neh.sentiasa tak tenangjiwa kacau.bile da minta maaf,rase lega la sket.bile die dah maafkan,memang lega terus lah.tapi kene ingat,kalau nak orang maafkan kita,kita pon kene jadi pemaaf juga.sama sama la kita bermaafan.kan dah nak raya neh.hehe

“He, who cannot forgive  his enemy, has never yet tasted the most sublime enjoyment of love.”



DO SOMETHING NEW/LIKE

ya,nak bahagia mesti la kene rasa suka.perasaan suka tu lah yang lead kepada kebahagiaan.Aku suka graphics,music,computer.aku suka gambar.aku suka seni.aku suka nyanyi.walaupun aku tak reti pon benda benda tu suma.tapi,aku cuba la belajar sket2.aku amek tau sikit2.sebab aku tak berpeluang belajar ni kat sekolah dulu.Fortunately,time skola menengah  aku sempat la amek subjek tambahan ict.aku minat.dan sekarang aku dah degree dah pon.n aku bejaya capai cita cita aku nak bermanje ngan computer.manje je,tapi tak hebat pon.walau tak hebat,aku rassa bahagia.belajar menda yang aku suka.tak la stress sangat.kan?  ;)







JAGA KEBERSIHAN DIRI

Yang bab ni tak yah berleter panjang.kalau aku rasa uneasy,aku suka mandi.tak kira lah malam ke,aku semedang je g mandi.tme mandi,mula la aku main main buih.kadang-kadang aku pasang lagu.aku tak nyanyi,pasang lagu.main main buih.memang best.rase happy.ye,sungguh!
bila bersih,ketiak pon bau wangi,semua orang suka kawan ngan kita.leh la berphotoshoot lompat lompat angkat ketiak bersama.hehe

"hygiene will keep you healthy and benefit your worldly life.”





TIDOQ

rehat yang cukup.noktah. hehe :)




semua nih aku buat .sedikit sebanyak wat aku bahagia. n apa apa pon.yang paling penting,solat lima waktu dan doa. :) eh,lupa.makan pon boley buat aku bahagia.lagi-lagi bila orang belanja.hihooo


boi~


6 comments:

  1. oit bwk msk enset dlm toilet ka, siap blh dgr lgu ag hehe

    ReplyDelete
  2. haha.ha`ah.siap speaker lagi.;p

    ReplyDelete
  3. ecehh.. bahagia i baca u. lalalaa...

    ReplyDelete
  4. serius like this entry. sbb bukn snng kite nak srvive dri time sedih :) btw nice header :)

    ReplyDelete
  5. EZAN IDMA :
    hehe.ni cubaan yang mampu dilakukan.resultnye bergantung jugak.kadang-kadang sedih tu tetap tak leh ilang.. thanx 4 the compliment.biasa je tuh.Ezan punya lagi osem!

    ReplyDelete

drop yo comment here,tenkiu.